Πέμπτη, 13 Ιανουαρίου 2011

Πειραματικά σχολεία: Κέντρα αριστείας ή κυψέλες της ελίτ;

 Σχεδόν 25 χρόνια μετά τη ντε φάκτο κατάργησή του ο θεσμός των πειραματικών σχολείων αναβιώνει με το σχέδιο νόμου, που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας. Και μαζί με την αναβίωση του θεσμού επανέρχεται ένα παλιό ερώτημα: Τι ήταν τα αυτά τα σχολεία; Κέντρα αριστείας της δημόσιας εκπαίδευσης, όπως υποστήριζαν οι θιασώτες του θεσμού, ή κυψέλες της ελίτ, όπως ισχυρίζονταν οι επικριτές του;

    Τα πρώτα πρότυπα ή πειραματικά σχολεία, ιδρύθηκαν στις αρχές του περασμένου αιώνα, κυρίως από εθνικούς ευεργέτες και πανεπιστημιακά ιδρύματα. Τις δεκαετίες που ακολούθησαν απέκτησαν φήμη και κύρος, έγιναν συνώνυμα της καινοτομίας και της πρωτοπορίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Από τις τάξεις τους πέρασαν μαθητές, που στην ενήλικη ζωή τους καταξιώθηκαν κοινωνικά και επαγγελματικά και στις ίδιες τάξεις δίδαξαν σημαντικοί δάσκαλοι και καθηγητές.

    Τα πειραματικά, ή τουλάχιστον τα πιο φημισμένα από αυτά, συναγωνίζονταν σε ποιότητα εκπαίδευσης τα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία της χώρας. Το καλό επίπεδο των μαθητών διασφάλιζαν οι αυστηρές εξετάσεις εισαγωγής από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, ενώ το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, απαιτητικό ή και βασανιστικό για τους διδασκόμενους, επιβεβαίωνε την πεποίθηση ότι τα σχολεία αυτά ήταν για λίγους.

    Ο θεσμός των πρότυπων σχολείων καταργήθηκε με τον νόμο 1566 του 1985 και μαζί έκλεισε μία ολόκληρη εποχή. Ο νόμος εκείνος προέβλεπε την κατάργηση των εξετάσεων εισαγωγής στο Γυμνάσιο. Επίσης, προέβλεπε την ίδρυση πειραματικών σχολείων, στα οποία υποτίθεται ότι θα εφαρμόζονταν νέες μέθοδοι διδασκαλίας και θα διδάσκονταν τα νέα βιβλία. Η διάρκεια ζωής τους είχε οριστεί στα πέντε χρόνια. Μετά την παρέλευση αυτού του διαστήματος, το πειραματικό θα επέστρεφε στο καθεστώς τού κανονικού δημόσιου σχολείου και τη σκυτάλη θα έπαιρνε ένα άλλο δημόσιο. Σκοπός ήταν η «διάχυση» του θεσμού των πειραματικών. «Στην πράξη ο νόμος αυτός δεν εφαρμόστηκε ποτέ», δηλώνει στο ΑΠΕ η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Προτύπων, Λαμπρινή Παπατσίμπα.


απε

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλή ιδέα και απορρώ γιατί σταμάτησε. Κανονικά θα ΄πρεπε να λειτουργούν όλα τα σχολεία έτσι. Και μάλιστα ανέξοδα ! Τα τμήματα κάθε σχολείου δεν θα ορίζονται αλφαβητικά αλλά "επιδοσιακά" (οι πολύ καλοί στο 1 οι καλοί στο 2 κλοπ). Έτσι συνεχές μέλημα των μαθηκτών θα είναι να κατέβουν τμήμα, και οι καθηγητές θα μπορούν να κάνουν αναλόγως το μάθημά τους προσπαθώντας να "περάσουν" κάθε τρίμηνο νέους μαθητές στις καλές τάξεις !!!!