Πέμπτη, 24 Ιουνίου 2010

Νέο Λύκειο: Έντεκα βασικά σημεία

Έντεκα σημεία – κλειδιά για το «Νέο Λύκειο» παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου κατά την ομιλία της στην παρουσίαση του βιβλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διδακτικού Προσωπικού των ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ), «Η Αναβάθμιση του Λυκείου και τα Συστήματα Πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Οι Αναγκαίες Αλλαγές».
 
Η υπουργός αφού επισήμανε ότι το “νέο σχολείο” είναι κομβική μεταρρυθμιστική τομή στο δημοτικό σχολείο και στο γυμνάσιο, ανέπτυξε τα σημεία – κλειδιά για το «Νέο Λύκειο» ως εξής:
1. Το πεδίο της ελληνικής γλώσσας

Κατά την υπουργό, ο νέος και η νέα που τελειώνουν το Λύκειο πρέπει να μιλούν, να γράφουν και να σκέπτονται σωστά ελληνικά και να το κάνουν αξιοποιώντας τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας. Σε αυτή την κατεύθυνση μπορεί να βοηθήσει, όπως είπε, η ποσοτική (σε επίπεδο διδακτικών ωρών) αλλά και ποιοτική (αλλαγή προγράμματος σπουδών) αναβάθμιση του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, ώστε ο μαθητής να κατακτά σε βάθος τη μητρική του γλώσσα και να τη χρησιμοποιεί σε διαφορετικά επικοινωνιακά πλαίσια.

2. Δεύτερο πεδίο η ελευθερία επιλογής γνωστικών αντικειμένων από ομάδες μαθημάτων
Αυτό σημαίνει, όπως εξήγησε η υπουργός, λιγότερα υποχρεωτικά και περισσότερα επιλεγόμενα μαθήματα, κυρίως στην Β’ και Γ’ Λυκείου. Πρόσθεσε πως η επιλογή έχει ως στόχο την εμβάθυνση στο γνωστικό αντικείμενο και ασφαλώς θα συναρτάται και με την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.


3. Τρίτο πεδίο είναι αυτό των ξένων γλωσσών
Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας για τις ξένες γλώσσες (υποχρεωτικά αγγλικά και δυνατότητα επιλογής μιας δεύτερης γλώσσας), ώστε όλοι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να αποκτούν γλωσσική επάρκεια στο σχολείο, σημείωσε η κ. Διαμαντοπούλου.

4. Τέταρτο πεδίο παρέμβασης η ενεργοποίηση της δημιουργικότητας

5. Πέμπτο πεδίο είναι αυτό της απόκτησης συναισθηματικών και κοινωνικών ικανοτήτων
Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά της υπουργού στην απόκτηση συναισθηματικών και κοινωνικών ικανοτήτων των μαθητών στο νέο τύπο λυκείου. «Ο μαθητής», ανέφερε η Άννα Διαμαντοπούλου, «πρέπει να μάθει να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του. Να παίρνει πρωτοβουλίες, πως να επικοινωνεί με τους άλλους, πως να σέβεται το διαφορετικό και να συνυπάρχει μαζί του, πως να πολιτεύεται, πως να αποκτά αυτογνωσία και αυτοβελτιώνεται».

6. Τέχνες και πολιτισμός
 Πρέπει, όπως ανέφερε η υπουργός, να είναι οργανικά τμήματα του προγράμματος σπουδών, στοχεύοντας στην ολόπλευρη ανάπτυξης της προσωπικότητας του μαθητή.

7. Ο θεσμός της δραστηριότητας
 Ο μαθητής να επιλέγει μια δραστηριότητα κοινωνικού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.

8. Αξιοποίηση του θεσμού της ερευνητικής εργασίας

Θα πρέπει να αξιοποιηθεί ο θεσμός της ερευνητικής εργασίας, ενώ θα θεσπιστεί και «ο θεσμός του μέντορα-καθηγητή» που υπάρχει σε άλλες χώρες.

9. Γόνιμος συνδυασμός της θεωρητικής με την εμπειρική γνώση μέσω του πειραματικού εργαστηρίου

10. Ένταξη των νέων τεχνολογιών στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης

11. Αξιολόγηση για όλο το παραγόμενο έργο των μαθητών

Η αξιολόγηση του μαθητή θα είναι πιο ολοκληρωμένη και δεν θα βασίζεται απλά στις εξετάσεις, αλλά στο συνολικό έργο του και την προσπάθεια.
Στην εκδήλωση μίλησαν ακόμη ο ειδικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας Βασίλης Παπάζογλου, καθώς και πολλοί καθηγητές ΑΕΙ, ενώ συντόνισε ο Πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, καθηγητής Πανεπιστημίου Νίκος Σταυρακάκης.

Απε

Δεν υπάρχουν σχόλια: