Κυριακή, 25 Απριλίου 2010

Αφιέρωμα : Θανάσης Γκαϊφύλιας


Ο «Ακρίτας» της ροκ μουσικής…


Είναι ανάμεσα στους ανθρώπους που συνέδεσαν το όνομά τους με την γενιά της δεκαετίας του 70΄και που έθεσαν τα θεμέλια για ένα νέο ηλεκτρικό ήχο στη μουσική της χώρας. Ο Θανάσης Γκαϊφύλιας αποτελούσε και συνεχίζει μέχρι και σήμερα από την μακρινή Κομοτηνή, να αποτελεί την έννοια του ροκ στον τόπο μας και όχι μόνο…Ο «Μουσικός Ακρίτας» της Θράκης, είναι εκείνος ο οποίος έδωσε ένα μεγάλο μέρος της καρδιάς του στα Εξάρχεια αλλά κράτησε όλο το υπόλοιπο «είναι» του, για την κρυφή «ερωμένη» του. Την Κομοτηνή…

Το Σουφλί, το τραγούδι «Κομοτηνή» και το ταξίδι για την Αθήνα…


Ο Θανάσης Γκαϊφύλιας γεννήθηκε το 1947 στο Σουφλί, στο τέλος της δεκαετίας του 50΄και μεγάλωσε στην Θράκη και συγκεκριμένα στην Κομοτηνή όπου έζησε τα πρώτα σκιρτήματα ενός τόπου επαρχιακού και φυσικά πιο αληθινού από τις μεγάλες αστικές πόλεις. Ενός τόπου όπου Έλληνες και μειονότητες μουσουλμάνων προσπαθούσαν να συμπορευτούν στο παράλληλο κοινωνικό βίο… Μετά το τέλος του σχολείου, ο νεαρός Θανάσης φεύγει για την Θεσσαλονίκη, όπου αποφασίζει να ασχοληθεί ακόμη πιο εκτενέστερα με το θέμα-μουσική και αρχίζει να συγκεντρώνει και άλλους συνομήλικους για την δημιουργία ενός μικρού συγκροτήματος ή μιας μικρής ομάδας αυτοδίδακτων μουσικών. Πότε μόνος και πότε μαζί με άλλους φοιτητές ή μουσικούς προσπαθεί να ανακαλύψει τα δικά του συναισθήματα και να τα μεταδώσει και στους υπόλοιπους συνανθρώπους του. Η μεγάλη του αγάπη για την Κομοτηνή, τον οδηγεί να γράψει στο ξενοδοχείο, όπου έμενε, το ομώνυμο τραγούδι για την πόλη του. Ένα τραγούδι που θα έμελλε να γίνει η αιτία συμπόρευσης, αργότερα, Ελλήνων και Μουσουλμάνων.

Το ταξίδι στην Αθήνα, τα Εξάρχεια και οι πρώτες δουλειές…

Η απόφαση να φύγει για την Αθήνα, είχε παρθεί έπειτα από ώριμη σκέψη, αφού για να στέριωνε καλλιτεχνικά έπρεπε να κατέβει στον πόλο έλξης, που δεν ήταν άλλο από τα Εξάρχεια και το «Αναρχικό Πανηγύρι» όλων των νεαρών μουσικών και φοιτητών της εποχής. Η Χούντα άρχισε να εμφανίζεται και ο Γκαϊφύλιας ξεκίνησε τον δικό του μουσικό αγώνα. Αρχίζει να οργανώνεται και μαζεύει σιγά-σιγά τους πρώτους μουσικούς με αποτέλεσμα οι πρώτες δουλειές να είναι γεγονός. Δίπλα του έρχεται ο Νικόλας Άσιμος, ο Γιάννης Ζουγανέλης, ο Σάκης Μπουλάς, η Δέσποινα Γλέζου, η Λήδα, ο Ηρακλής Τριανταφυλλίδης και άλλοι…Τα πρώτα κομμάτια είναι γεγονός και το ροκ στοιχείο κάνει την εμφάνιση του πιο έντονα από ποτέ. Τραγούδια που μιλούσαν με άμεσο και σαφή τρόπο για τα προβλήματα της κοινωνίας, γεμίζουν το «Ροντέο», το «Ντα-Ντα» και τα υπόλοιπα στέκια της κεντρικής Αθήνας, δημιουργώντας μια διαφορετική αίσθηση για την εποχή.

Ο ρομαντικός «Ακρίτας», τα προβλήματα και η σκέψη για φυγή…

Μέσα στην σκέψη του για νέα πράγματα όπως τα χιουμοριστικά σκετσάκια, την δημιουργία κινηματογραφικών πορτρέτων της ροκ σκηνής και άλλες επεξεργασμένες δραματοποιημένες σκηνές αρχίζει να «χτίζει» τον επιχειρηματικό του τομέα και να οργανώνει μουσικά προγράμματα μικρής εμβέλειας, που συμμετείχαν αρκετά ονόματα της εποχής. Παράλληλα ο γράφει μουσική και στίχους και συνεχίζει να κάνει αυτό που ήξερε καλύτερα από την εφηβική του ηλικία. Να τραγουδάει με την μπάσα φωνή του τραγούδια πολιτικά-κοινωνικά, με αποτέλεσμα να ονομαστεί ως ο τραγουδοποιός με την «φωνή του ρομαντικού ανθρωπισμού»! Τα προβλήματα όμως δεν είναι λίγα.

Η λογοκρισία και η Χούντα γίνονται σύμμαχοι εις βάρος του και ο ίδιος δεν φαίνεται να μπορεί να αντέξει την «ασφυκτική ζωή» του κέντρου. Τα Εξάρχεια είναι ήδη από όλους «αποκηρυγμένα» και ο Γκαϊφύλιας μοιάζει να χάνει τον εαυτό του σιγά-σιγά…Τα ταξίδια στην Σοβιετική Ένωση και την υπόλοιπη Ευρώπη, για συναυλίες, επουλώνουν για λίγο καιρό, την λύπη και την κατήφεια…Οι σκέψεις για επιστροφή αρχίζουν να γίνονται όλο και εντονότερες…

Η επιστροφή, το δισκάδικο και η πρώτη ορχήστρα Ελλήνων-Μουσουλμάνων!

Η φράση φίλου του τα λέει όλα: «Ο Θανάσης έπαθε ότι και ο Άσιμος. Κλείστηκε στον εαυτό του από το κλίμα των Εξαρχείων. Άγρια πράγματα συνέβησαν. Ο Νικόλας έφυγε…Τον Θανάση τον προλάβαμε. Όταν έφυγε από την Αθήνα και τον ξαναείδα στην Κομοτηνή ήταν άλλος άνθρωπος. Είχε ξαναβρεί τον εαυτό του. Ήταν ήρεμος». Ο ίδιος γυρίζοντας πίσω δεν έκατσε με σταυρωμένα τα χέρια. Η πόλη του έδωσε πνοή και άνοιξε ένα δισκάδικο.
Στην συνέχεια κυκλοφόρησε τέσσερις δίσκους και το τραγούδι «Κομοτηνή» άρχισε να αποδίδει καρπούς. Η «κοινή παραγωγή πολιτισμού στην Θράκη» είναι γεγονός όταν και φτιάχνει την πρώτη ορχήστρα Χριστιανών και Μουσουλμάνων σε συνδυασμό με το «πάντρεμα» ενός κομματιού του Μουσουλμάνου Τζεμ Καρατζάφ και ενός κομματιού του ίδιου, που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στο πανελλήνιο! Οι συνεργασίες με τραγουδιστές της περιοχής όπως οι Γιώργος Φραντζολάς (συνθέτης) και Μαρία Φωτίου (τραγουδίστρια) αλλά και με άλλους εκτός Θράκης όπως οι Λάκης Λαζόπουλος (στιχουργός), Γιάννης Πανούσης (μουσικός), Κώστας Λειβαδάς (τραγουδοποιός), Γιώργος Νταλάρας και Μιλτιάδης Πασχαλίδης, είναι γεγονός.

Στον δίσκο "Βραδυάζει", που κυκλοφόρησε το ’91, η σύζυγος του, Λία Τζιαμπάζη, βρισκόταν στα φωνητικά…Ο άνθρωπος που επέλεξε τα τελευταία 20 χρόνια να ζει στην πόλη που αγάπησε, αρνούμενος την αστική και «πολυτάραχη» ζωή, πέρασε το δικό του μήνυμα, το 1998. Πέρασε το μήνυμα, μέσα από μια πράξη που «καλλιτέχνες» της σημερινής εποχής θα διατυμπάνιζαν κάθε μέρα στα ΜΜΕ. Το ’98 κυκλοφόρησε ο δίσκος "Σταβέντο", στον οποίο δίσκο συμμετείχε μια 15μελής χορωδία από νέους, ενταγμένους στο πρόγραμμα μεθαδόνης, που εφαρμόζεται στη Θεσσαλονίκη. Ο Θανάσης Γκαϊφύλιας μοιράζεται την καθημερινότητα μαζί με ανθρώπους κάθε «φυλής» και αυτό προσπαθεί να περάσει σε όλους μας μέσα από τα τραγούδια του. Ότι δεν υπάρχει λόγος, να χωρίσουμε τίποτα με τον διπλανό μας. Τον ίδιο άλλωστε αέρα αναπνέουμε…


Αγαπημένη έκφραση
·  Ελευθερία ανάπηρη πάλι σου τάζουν. (έτσι τελειώνει το ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
του Μιχάλη Κατσαρού)
Το blog του Θανάση

Δεν υπάρχουν σχόλια: